زیرصد سنجش

معرفی رشته زیست شناسی گیاهی

زیست شناسی گیاهی یکی‌ از شاخه‌های‌ زیست‌ است‌ که‌ صرفاً موارد مربوط‌ به‌ گیاه‌ را اعم‌ از گیاهان‌ اولیه‌ تا گیاهان‌ امروزی‌ بررسی‌ می‌کند.

علوم‌ گیاهی‌ دارای‌ دو بخش‌ عمده‌ “فیزیولوژی‌” و “سیستماتیک‌” است‌ که‌ بخش‌ فیزیولوژی‌ به‌ شناخت‌ زندگی‌ گیاهان‌ و اندام‌های‌ مختلف‌ یک‌ گیاه‌ می‌پردازد و بخش‌ سیستماتیک‌ نیز درباره‌ اسامی‌ و طبقه‌بندی‌ گیاهان‌ می‌باشد.

توجه به این رشته در کنار گرایش زیست شناسی جانوری، برای محافظت از محیط زیست بسیار حائز اهمیت است؛ اما چون غالبا فارغ التحصیلان این گرایش در مقطع کارشناسی از دانش تخصصی کافی برخوردار نیستند، اغلب جذب واحدهای آموزشی مثل مدارس و آموزشگاههای درسی می شوند.

برای ورود به بازار تخصصی این رشته، مانند مراکز تحقیقاتی، آزمایشگاهها و واحدهای سازمانی مرتبط با حفاظت از محیط زیست، افزایش تخصص و ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر قطعا تاثیر به­ سزایی خواهد داشت.

هدف رشته زیست شناسی گیاهی مطالعه گیاهان و توسعه زندگی‌شان می باشد.

پذیرش زیست شناسی گیاهی در بسیاری از دانشگاه های کشورمان امکان پذیر می باشد. بازار کار و آینده شغلی این رشته را می توان در بسیاری از مکان های علمی و پژوهشی جستجو نمود.

دروس پایه و تخصصی زیست شناسی گیاهی در دانشگاه به شرح زیر می باشد:

شیمی‌، ریاضی‌، فیزیک‌، آمار زیستی‌، شیمی‌ آلی‌، بیوشیمی‌، زیست‌ سلولی‌ و مولکولی‌، ژنتیک‌، اکولوژی‌، تکامل‌ موجودات‌ زنده‌، تالوفیت ‌ها، فیزیولوژی‌ جانوری‌، میکروبیولوژی‌، بافت‌ شناسی‌، جنین‌ شناسی‌، جانور شناسی‌، ریخت‌زایی‌ و اندام‌ زایی‌ در گیاهان، سیستماتیک‌ گیاهی، فیزیولوژی‌ گیاهی‌، رشد و نمو گیاهی‌، بیوفیزیک‌، ویروس‌ شناسی‌، زیست‌ شناسی‌ پرتوی‌، تشریح‌ و مرفولوژی‌ گیاهی‌، اکولوژی‌ عملی‌.

اکوفیزیولوژی‌ گیاهی‌، اکولوژی‌ گیاهی‌، ازدیاد گیاهان‌، انتقال‌ مواد در گیاه‌، قارچ‌ شناسی‌، اصول‌ رده‌بندی‌ گیاهان‌، متمم‌ سیستماتیک‌ گیاهی.

پذیرش در مقطع کارشناسی این رشته، هم از طریق کنکور سراسری و هم براساس سوابق تحصیلی (دوره ی پذیرش بدون آزمون) در دانشگاههای دولتی (روزانه، شبانه، غیرانتفاعی، پیام نور، پردیس های خودگردان) و دانشگاه آزاد صورت می گیرد.

 

برای شناخت سایر گرایش های رشته ی زیست شناسی اینجا کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *