زیرصد سنجش

معرفی رشته زیست شناسی دریا

معرفی رشته زیست شناسی دریا

رشته دانشگاهی زیست شناسی دریا کمتر از ۲ دهه است که به دانشگاه های ایران وارد شده است. این رشته دانشگاهی به عنوان یک حوزه ی تحصیلی میان رشته ای به حساب می آید.

به دلیل ویژگی های فیزیکی و شیمیایی محیط های آبی مختلف در دریا ها و اقیانوس ها، دانش زیست شناسی با کمک علوم دیگر به مطالعه ویژگی های زیست شناسی این محیط ها پرداخته و خصوصیات جانداران دریایی، روابط آن ها با یکدیگر و روابط آن ها با عوامل محیطی را مورد مطالعه قرار می دهد.

همانطور که از عنوان این رشته مشخص است، به‌ بررسی‌ و مطالعه‌ خواص‌ محیط‌ آبی‌، بیولوژی‌ آبزیان اعم از آبزیان جانوری و گیاهان آبزی‌ و فعالیت‌های‌ آبزی‌پروری‌ می‌پردازد.

 گرایش‌ زیست‌ دریا علاوه‌ بر بررسی‌ فیزیولوژی‌ آبزیان‌ به‌ مطالعه‌ اکولوژی‌ دریا یعنی‌ بررسی‌ آلودگی‌ آب‌ دریاها و تأثیر آن‌ بر محیط‌ دریا می‌پردازد.

فارغ التحصیلان این رشته علاوه بر واحدهای سازمانی وابسته به محیط زیست و شیلات، می توانند در مراکز پرورش‌ ماهی‌ و مراکز‌ تحقیق‌ بر روی‌ ارزش‌ مواد غذایی‌ دریایی‌ فعالیت کنند.

دروس‌ تخصصی‌ این گرایش‌ شامل موارد زیر می باشد:
ماهی‌شناسی‌، لیمنولوژی‌، انگل‌ها و بیماری‌های‌ انگلی‌ آبزیان‌، اکولوژی‌ آبزیان‌، شناخت‌ کف‌زیان‌، اصول‌ و تکثیر و پرورش‌ آبزیان‌. (بسیاری از درس‌های‌ این‌ گرایش‌ همراه‌ با آزمایشگاه‌ است).

پذیرش در مقطع کارشناسی این رشته، هم از طریق کنکور سراسری و هم براساس سوابق تحصیلی (دوره ی پذیرش بدون آزمون) در دانشگاههای دولتی (روزانه، شبانه، غیرانتفاعی، پیام نور، پردیس های خودگردان) و دانشگاه آزاد صورت می گیرد.

برای شناخت سایر گرایش های رشته ی زیست شناسی اینجا کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *