زیرصد سنجش

معرفی رشته ی دندانپزشکی

 یکی دیگر از رشته های زیرگروه یک کنکور تجربی در دوره ی دکترای حرفه ای، رشته ی دندانپزشکی است.
ماهیت کاری این رشته کاملا مشخص است. اما در ارتباط با دوره ی تحصیلی آن، این رشته شامل دو دوره مجزای 2 و 4 ساله است، که در 2 سال اول، دانشجویان واحدهای علوم پایه مثل بیوشیمی، آناتومی، بافت‌شناسی، فیزیولوژی، ژنتیک، میکروب‌شناسی و ایمنی‌شناسی را می‌گذرانند و بعد از آن وارد دوره ی تخصصی 4 ساله می شوند که دروس این دوره شامل آموزش های تخصصی در زمینه آسیب‌شناسی فک و دهان، ارتودنسی، اندودنتیکس، پروتزهای ثابت و اکلوژن و … می باشد.
فردی که در این رشته تحصیل می‌کند باید در دروس علوم پایه و همچنین زبان انگلیسی قوی باشد.
همچنین افرادی که در رشته دندانپزشکی تحصیل می‌کنند باید دستان توانمندی داشته باشند و مهارت بالا و همچنین توانایی کار کردن ظریف و با دقت را داشته باشند تا بتوانند کارهای ظرفی دندانپزشکی را انجام دهند.

برای موفقیت در این رشته باید در دروس علوم پایه و همچنین زبان انگلیسی قوی باشید. در صورتی که در این رشته به روز نباشید فقط می توانید کار عملی انجام دهید و اطلاعات کافی از بیماری‌های مختلف را به دست نمی‌آورید.

افرادی که در رشته دندانپزشکی تحصیل می‌کنند باید دستان توانمندی داشته باشند و مهارت بالا و همچنین توانایی کار کردن ظریف و با دقت را داشته باشند تا بتوانند کارهای ظرفیت دندانپزشکی را انجام دهند.

همچنین افراد باید سلامت جسمی و روانی کامل را داشته باشند تا بتوانند از انجام تمامی کارهای عملی و علمی و مورد نیاز این رشته برآیند. خلاقیت و دید هنری در این رشته از دیگر ویژگی‌های است که باید وجود داشته باشد.

در گروه علوم تجربی بخش عمده ای از ظرفیت به رشته ها و دانشگاه های علوم پزشکی اختصاص دارد.

رشته دندانپزشکی اما ظرفیت پایین تری از پزشکی دارد. ظرفیت کل پذیرش دندانپزشکی در کنکور ۹۹ تعداد ۱ هزار و ۳۷۳ نفر است که ظرفیت دندانپزشکی دوره روزانه و شهریه پرداز را شامل می شود. ظرفیت دوره روزانه دندانپزشکی ۸۹۶ نفر و ظرفیت دوره شهریه پرداز ۲۷۲ نفر است. ظرفیت دانشگاه آزاد در رشته دندانپزشکی نیز ۲۰۵ نفر است.

آنچه مشخص است، قبولی در رشته ی دندانپزشکی نیازمند رتبه ی بسیار خوب حتی در مقایسه با رشته ی پزشکی ست و این یعنی هدف سخت تر و در نتیجه تلاش و استقامت بیشتر و برنامه ریزی منسجم تر.

درس زمین شناسی برای زیرگروه 1 ضریب صفر دارد، پس اگر دندانپزشکی ( و هر رشته ی دیگر از زیر گروه یک) هدف اصلی شماست، می توانید از این درس صرف نظر کنید.

اهمیت تمام دروس تخصصی برای قبولی در رشته ی دندانپزشکی در یک سطح است، اما زیست به دلیل داشتن ضریب 4 نیازمند توجه ویژه ای است. در بین دروس عمومی به طور قاطع نمی توان گفت کدام درس مهم تر است، اما چون غالبا دانش آموزان رشته تجربی از درس عربی گریزان هستند می توان عربی را به عنوان سکوی پرتاب در نظر گرفت و از طرفی به خاطر جایگاه مهم زبان انگلیسی در طول دوران تحصیل در رشته دندانپزشکی، طبیعتا درصد بالای زبان هم در قبولی شما بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

“هیچ درسی را حذف نکنید. تاکید می کنم در کنکور تجربی و مخصوصا برای قبولی در دندانپزشکی، همه دروس از اهمیت یکسان برخوردارند. حداقل دو درس عمومی و یک درس تخصصی را با مشورت مشاور خود به عنوان درسی که باید 100 بزنید انتخاب کنید.”

فراموش نکنید برای اینکه در بهترین رشته و بهترین دانشگاه پذیرفته شوید باید بهترین باشید

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *